X. Stoicismus v lockdownu

28.03.2021

Ve stoické filosofii lze nalézt odpověď zřejmě na kteroukoliv otázku, kterou si dokážete představit. Stačí jen dostatečně zodpovědně hledat a dokázat najít paralely a souvislosti třeba i tam, kde by ostatní hledat ani nenapadlo, mít odvahu pouštět se cestami, jež vypadají nepříliš průchodně. A právě o to se v tomto díle Ppokusím já. Dnes se společně s vámi pokusím najít odpověď na otázku, zda nám stoická filosofie nabízí radu či útěchu pro současnou situaci — lockdown

Klasičtí stoikové, asi vcelku pochopitelně, tak úplně neřešili epidemie čínské chřipky nebo duchaprostotu instagramové produkce strážce pokladu, ale pro paralely nemusíme v tomto případě chodit příliš daleko. Jeden z vrcholných stoiků — císař Marcus Aurelius Antoninus se po většinu své vlády potýkal s nemocí zavlečenou z východu, která bývá označována jako Antoninovský mor, nebo též Galénovský mor. S největší pravděpodobností se jednalo o pravé neštovice. Co se druze zmiňovaného týče, všehoschopný a psychotický vládce pak příkladem připravil o život jednoho z největších stoiků všech dob: Senecu. Tady se snažím ukázat, že i když máme pocit, že žijeme ve výjimečné době, jen těžko budeme hledat něco, co se už v našich dějinách neodehrálo mnohokrát. A snažím se to ukázat proto, že pokud nezažíváme něco naprosto unikátního, je dost pravděpodobné, že něco podobného zažívali již stoičtí filosofové, uvažovali o tom a snad se zachovalo něco, z čeho můžeme čerpat i my.

Stoičtí filosofové zřejmě nebyli úplně nejpopulárnějšími osobnostmi své doby, často totiž byli vykazování do vyhnanství, jak Seneca, tak Epiktétos byli odsouzeni do exilu - a to byl v Římě velmi tvrdý trest. Gaius Musonius Rufus byl do exilu vypuzen hned několikrát. Nebude tak překvapením, že se stoičtí filosofové věnovali otázce exilu — a jsem přesvědčen, že u exilu a lockdownu lze najít hned celou řadu spojitostí. Seneka, byv vyhoštěn, psal své matce Helvii a utěšoval ji, že exil není nic jiného než změna místa. Navíc i v tom nejhorším místě, kam je možno jednoho vyhnat, jsou lidé, kteří zde pobývají dobrovolně. Nemůže to tedy být místo tak příšerné, že by v něm nebylo k žití. Vyhnanství, píše dále Seneca, může upřít člověku jeho majetek, rodinu, přátele, ale neupře mu to nejcennější, a totiž jeho místo v přírodě a jeho ctnost. Lidi činí bohatými duch, ten člověka doprovází i do vyhnanství a v nejdrsnějších pustinách sám oplývá svými statky a užívá jich, když najde, co postačí k udržování těla.

Druhý z expertů na exil, Gaius Musonius Rufus, píše, že exil nemůže vzít člověku nic skutečně cenného, nemůže člověku zabránit v tom, aby usiloval o to, být moudrým, spravedlivým, statečným a zdrženlivým. Pokud člověk žije s ctností, domnívá se Musonius, nemůže mu exil ublížit. Pokud však chybně přikládá význam těm nesprávným hodnotám, třeba majetku, exil jej zasáhne, neboť jej o tyto hodnoty připraví. Proto Musonius zdůrazňuje, že je třeba pamatovat na to, že štěstí člověka záleží na jeho hodnotách, a ne na tom, kde a jak člověk pobývá. Komu v exilu něco chybí, je přesvědčen Musonius, cení si nesprávných věcí — totiž věcí vnějších, namísto toho, aby bohatství a štěstí hledal uvnitř sebe.

Nejsem tak docela expert na to, jak přesně vypadalo římské nebo řecké vyhnanství, ale můžu myslím docela s klidným svědomím a bez pocitu, že bych se nejapně chvástal, říci, že po tom více než roce jsem už docela obstojným expertem na to, jak vypadá český lockdown. A ten není nepodobný exilu, nebo alespoň tomu, jak si exil představuji. Lockdown, stejně jako exil, nás totiž připravil o mnoho z toho, co bylo běžnou a zdálo se že nezbytnou součástí našich životů - o setkávání se s našimi blízkými, o možnost trávit čas s ostatními, o příležitosti využívat svůj majetek, o právo vycházet ze svého příbytku, kdy se nám zachce; lockdown je tedy takový obrácený exil, ne vyhnanství, ale domácí vězení. A podobností a styčných ploch je zde celá řada, proto — myslím — můžeme směle aplikovat to, co nám radí klasičtí stoikové, využít i v současné situaci. Nermoutit se pro to, co nám bylo odebráno, ale hledat a vidět možnosti a příležitosti, jež nám současná situace skýtá. Využít času pro studium toho, co nás zajímá, rozvíjení svých schopností, nebo třeba zkrášlování prostředí, v němž teď přebýváme. A zkrášlovat můžeme i sebe, nejen zvnějšku cvičením či kosmetikou, ale i zevnitř — a k tomu bychom současného stavu měli využít především - zamýšlet se nad svým životem, zvažovat, zda jsme jej doposud vedli správným směrem a pro tento směr volili správné cesty. Zda máme životní filosofii, o které jsem mluvil v předcházejícím díle; prostě řečeno: zda žijeme takový život, jaký žít chceme a jaký žít máme. Zda je to život usilující o moudrost, spravedlivost, zdrženlivost a odvahu, tedy o životní ctnosti, jak je stoici pojmenovali. Každá krise je zároveň příležitostí - a pokud tu současnou využijeme k tomu, abychom se na chvíli věnovali sobě samým a úvahám nad tím, zda pro sebe děláme dostatek, bude to — věřím — příležitost dobře využitá. Přeji vám, ať dobře využijete nejen této příležitosti.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky